Encounters in an Archive. Objects of Migration / Photo-object of Art History

Encounters in an Archive. Objects of Migration / Photo-object of Art History

Encounters in an Archive. Objects of Migration / Photo-object of Art History
Massimo Ricciardo
A cura di/Edited by Costanza Caraffa, Almut Goldhahn
Realizzato grazie al sostegno della/Supported by the Direzione Generale Creatività Contemporanea del Ministero della Cultura nell’ambito del programma Italian Council 
Promosso e curato da/promoted and edited by Kunsthistorisches Institut Florenz, Max-Plank-Institut.
Ed. Viaindustriae publishing
pp. 208, 17×24 cm, ita/eng
2023
ISBN 978-88-97753-90-2
25
COMPRA / BUY

IT_
La migrazione globale è uno dei fenomeni della contemporaneità, ma anche un leitmotiv nell’opera di Massimo Ricciardo. Nel suo più recente progetto, l’artista fa dialogare oggetti fotografici della Fototeca del Kunsthistorisches Institut in Florenz con oggetti della migrazione: cose funzionali al viaggio, come passaporti e carte nautiche, ma anche all’identità e alla memoria, come fotografie di famiglia, diari, un campione della terra d’origine. L’installazione ha generato quesiti di stringente attualità intorno a questi oggetti “parlanti”: a chi appartengono? Sono parte del patrimonio culturale? Quali sono le pratiche artistiche e curatoriali appropriate se si decide di raccoglierli, archiviarli, esporli, trasformarli? I dialoghi iniziati intorno all’installazione di Ricciardo proseguono in questo libro che coinvolge una polifonia di voci.

EN_
Global migration is one of the most pressing matters facing contemporaneity, but also a leitmotif in the work of Massimo Ricciardo. In his most recent project, the artist creates a dialogue between photographic objects from the Photothek of the Kunsthistorisches Institut in Florenz and objects of migration: things that are functional to the journey, such as passports and nautical charts, but also to identity and memory, such as family photographs, diaries, a sample of earth from the homeland. The installation generated compelling questions about these ‘talking’ objects: who do they belong to? Are they part of our cultural heritage? What are the appropriate artistic and curatorial practices if one decides to collect, archive, exhibit, transform them? The dialogues prompted by Ricciardo’s installation continue in this book and involve a polyphony of voices.