Hermann Nitsch atlas. Texts/writings/documents…

25,00

Category:

Description

Hermann Nitsch atlas. Texts/writings/documents…
edited by Emanuele De Donno, Italo Tomassoni, Giuseppe Morra , 2017
ed. Viaindustriae publishing
bn/bw, 224 pp., 24×16,5 cm, it/en
ISBN 978-88-97753-31-5
25.00 €

 

IT_
Questa pubblicazione intende esplorare le “public aktionen” di Nitsch nella misura in cui vengono registrate, segnate, dirette, scritte, fotografate, pubblicate e segnalate. A tal fine, si concentrerà su quattro categorie che rappresentano la costellazione di Nitsch: pre-documenti, documenti, post-documenti, reliquie. La fase preparatoria (pre-documenti) consiste in ricerche (testi teorici, manifesti, disegni) e annunci, poster; la fase pragmatica (documenti) di documenti istruttivi e operativi (partiture fisiche, opuscoli o volantini usati direttamente nella performance) e le informazioni iconografiche, documentazione (fotografie, recordings). I post-documenti sono gli
action-books, le pubblicazioni dell’artista, i video, i cataloghi e, in casi isolati, le conferenze stampa, i mezzi di stampa e i report di polizia. Questi metodi di archiviazione tentano di esplorare la pratica off-media e performativa di Nitsch, sia in termini di organizzazione delle performance, sia per capire in che modo l’organizzazione è influenzata dagli scritp originali e primari preparati da Nitsch per le proprie azioni (eseguite o non eseguite), così come nei suoi testi teorici sul “o.m. theater“.

EN_
This publication intends to explore the altas of Nitsch’s “public aktionen” insofar as they are recorded – scored, directed, written down, photographed, published and reported. To that end, it will focus on four categories representing Nitsch’s constellation: pre-documents, documents, post-documents, relics. The preparative phase (pre-documents) consists of research (theoretical texts, manifestos, drawings) and announcements, posters; the pragmatic phase (documents) of instructional and operative documents (physical scores, pamphlets or flyers used directly in performance) and the iconographic information, documentation (photographs, recordings). The post-documents are the action-books, artist’s publications, videos, catalogues and, in isolated cases, press conferences, print media and police reports. This archiving methods attempts to explore Nitsch’s off-media and performative practice, both in terms of how the performance is organized, and by what means the organization is effected by the original and primary scripts Nitsch prepared for his own actions (performed or unperformed), as well as in his own theoretical texts on the “o.m. theater”.